• Home
  • Onze school Onze school
    Profiel De brede school Schoolgids en jaargids De kwaliteit van ons onderwijs Team Schooltijden Schoolvakanties,vrije dagen en verlof Overstap van PO naar VO Ouders en oudercontacten Nieuwsbrieven Medezeggenschapsraad (MR) Ouderraad (OR) Protocollen Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
  • Groepen Groepen
    De onderbouw De middenbouw De bovenbouw Leerlingenraad Handige links
  • Partners Partners
    Buitenschoolse opvang peuterspeelzaal 'T Zandmannetje De Rietschoot Alkmaar Sport Oudersteunpunt
  • Vacatures
  • Privacy Privacy
    Privacyreglement leerlingen
  • Contact
Inloggen

De bovenbouw

Hoe werken wij in de bovenbouw ?

Zelfstandigheid

Wij vinden het op de Zandloper belangrijk dat de kinderen steeds zelfstandiger worden. In de klas proberen we daar ook een bijdrage aan te leveren. Op het bord staat voor de kinderen altijd de dagplanning en de dagtaak. De kinderen zien daardoor wat we die dag allemaal doen. Ook werken de kinderen met een weektaak.

Vanaf groep 7 gebruiken de leerlingen een schoolagenda. Hierin leren zij o.a. hun werk te plannen.

Taal

We werken met de methode Taal op Maat.
Deze methode heeft een duidelijke structuur voor de leerlingen en extra plusmateriaal. De leerlingen werken zowel in een schrift als in een werkboek. Ook maken zij opdrachten op de computer.

Naast het werken uit de methode maken de leerlingen opdrachten m.b.v. Blue Bird (elektronische leeromgeving), houden zij één keer per jaar een spreekbeurt en een boekbespreking. Bij hun spreekbeurt gebruiken de leerlingen een PowerPoint presentatie of een ander presentatiemiddel.

Spelling

We werken met de methode Spelling op Maat

Spelling bestaat uit het leren van woordcategorieën en in groep 6 wordt er gestart met werkwoordspelling.

Technisch lezen

Voor technisch lezen werken de groepen 4 t/m 7 vanuit de methode Estafette.
De leerlingen werken in drie groepen (instructie, basis en plusgroep)
De leerlingen lezen in een leesboek en daarnaast maken zij opdrachten in een werkboek.

Er wordt veel gelezen in een boek uit de bibliotheek. Na het lezen van een boek vullen de leerlingen regelmatig een boekverslag in en er staan boekbesprekingen gepland.
In principe leest in groep 8 iedereen op niveau.
Kinderen, die nog niet op dit niveau zitten, gaan verder met Estafette.

Elk jaar houden de leerlingen een boekbespreking. Dan wordt in groep 7 en 8 tevens de voorleeskampioen van de groep gekozen.
Zij gaan strijden voor te titel ‘voorleeskampioen van de Zandloper en wie deze wint mag door naar de regionale kampioenschappen.

Tijdens de Kinderboekenweek in oktober besteden we extra aandacht aan leesmotivatie

Begrijpend lezen

We werken met de methode Tekstverwerken.
Per les oefenen de leerlingen met één leesstrategie. Vervolgens passen we deze strategieën ook toe tijdens het lezen van bijvoorbeeld de zaakvakken. Daarnaast gebruiken we een oefenboek
van cito om ook te oefenen met opdrachten, die op andere wijze zijn opgebouwd.

Rekenen

We werken met de Methode Wereld in Getallen

In groep 5: o.a. sommen tot 1000, tafels, deelsommen, geld, lengte, meten, digitaal klokkijken
In groep 6: o.a. cijfersommen (+,X en -), breuken, kommagetallen, verhoudingen en het metriekstelsel (Km, Kg en L) en meetopdrachten.
In groep 7: o.a. grote deelsommen, breuken, procenten, kommagetallen en cijferen
In groep 8 : o.a. grote deelsommen, breuken, procenten , kommagetallen en cijferen.
De leerlingen maken de rekentoetsen digitaal.

Schrijven

We werken met de methode Klinkers en de leerlingen schrijven met een vulpen of een Stabilo.

Zaakvakken

Wij werken met de methode Blink

De vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur techniek vallen hieronder.

De lessen in groep 6 worden per vak gegeven.
In de groepen 7 en 8 worden deze vak geïntegreerd aangeboden in thema’s. Een thema start altijd met een intro les, vervolgens zijn er 4 lessen rondom onderwerpen rond dat thema en na deze lessen is er : “test jezelf”. Dan gaan de leerlingen een eigen onderzoek starten. Zij sluiten hun onderzoek af middels een presentatie.

Topografie is een apart onderdeel. Dit onderdeel heet Topomaster.

In groep 5 en 6 komt Nederland aan bod, in groep 7 "Europa" en in groep 8 "de wereld".

Topomaster kan ook thuis worden gedaan. Hiervoor hebben de kinderen een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig welke zij van school kunnen ontvangen

Verkeer

Groep 5, 6 en 7 werken met de methode Let’s go.

In groep 7 doen de leerlingen mee aan het landelijk verkeersexamen; dit bestaat uit een theorie en een praktijkdeel.
Vooraf aan dit praktijkdeel krijgen de leerlingen fietscontrole.

Engels in de groepen 5 t/m 8

We gebruiken de methode Join In. De nadruk wordt bij deze methode gelegd op het luisteren /begrijpen wat er gezegd wordt en het leren uitspreken van het Engels.
We zijn momenteel nieuwe methodes aan het onderzoeken.                                                                                                 

Snappet

Vanaf groep 4 werken we met Snappet, wat is dat?

De leerkracht geeft zelf de uitleg en instructie; daarna wordt de leerstof (die vooraf is geselecteerd en klaargezet) verwerkt door de leerlingen op een device of laptop. We zetten Snappet in bij het verwerken van rekenen, en daar waar mogelijk soms ook voor de extra verwerking met spelling. Eigenlijk zou je Snappet kunnen zien als een soort digitaal werkboek.                   

Grote voordelen van de inzet van deze tablet zijn:     

  •  kinderen ontvangen direct feedback of een gegeven antwoord correct is.
  •  De leerkracht kan bewust de leerstof/verwerkingsstof selecteren en/of aanpassen.   
  •  Snappet neemt voor de collega's nakijkwerk uit handen en de resultaten van de leerlingen worden bewaard. 
  •  De kinderen werken doelgericht en de leerkracht ziet in het overzicht welke doelen zijn behaald, of er groei is   richting het doel, of dat de doelen nog niet zijn behaald. 
  •  De leerkracht heeft tijdens het werken met snappet continue zicht op het tempo en het verwerkte resultaat.         Hierdoor kan de leerkracht gelijk tijdens de les interventies plannen, bijsturen, extra instructie geven en   ondersteunen.                                                                                                                                                                   De kinderen gebruiken dagelijks naast hun device een uitrekenschrift, waardoor de leerkracht samen met het    kind de gevolgde strategie kan bespreken.

 

Snappet en Onderwijs op maat

Het mooie van zo'n digitaal leermiddel is dat het niet alleen maar gaat om domweg sommetjes en opgaven maken. Het is voor de leerkracht mogelijk om alle leerlingen een gedeelte van de lestijd aan hetzelfde lesdoel te laten werken. Afhankelijk van de tijdsorganisatie ie er ook veel ruimte om de kinderen het leerdoel op eigen niveau te laten verwerken. De marge hierbij is een jaarterug en maximaal een jaar vooruit. Met behulp van werkpakketten, die door de leerkracht op individueel niveau zijn samengesteld, werken de leerlingen ook nog aan persoonlijke leerachterstanden. Als je bijvoorbeeld breuk wilt oefenen, dan laat je de kinderen die dat nog lastig vinden opdrachten maken op basisniveau. Kinderen die verder zijn kun je dan al laten oefenen met het gelijknamig maken van breuken. Of zelfs al breuken koppelen aan procenten of kommagetallen. De leerkracht kan rapporten inzien van kinderen per vak. En vervolgens inzoomen op domein en de leerdoelen die bij dat domein horen. Zo weet de leerkracht precies wat ieder kind nodig heeft.

 

Snappet: Zicht op ontwikkeling

Tijdens de les heeft de leerkracht via het zogenaamde dashboard zicht op waar een kind vastloopt. Er kan meteen extra instructie gegeven worden. Het systeem kijkt alles na behalve open opgaven (bij bijvoorbeeld taal of begrijpend lezen). De tijdwinst die dat oplevert, wordt gebruikt om gemaakte fouten te analyseren. ' Waarom wordt een bepaalde opgave door een (groot) aantal leerlingen fout gemaakt? En hoe speel ik daarop in?" De intuitie en dagelijkse observaties van de leraar blijven daarbij heel belangrijk


Leefstijl

Dit is een methode voor sociaal emotionele vaardigheden.
Lessen bestaan o.a. uit spelletjes, praatopdrachten, werkbladen enz.
We doen wekelijks een les. De onderwerpen/thema’s laten we gedurende de week terugkomen.

Gym

Er is wekelijks 1 gymles van een vakleerkracht en 1 leerkracht van de leerkracht zelf.
Vanaf groep 7 douchen de kinderen.

De jongens en meiden kunnen in groep 7 en 8 meedoen aan het schoolvoetbaltoernooi.

Huiswerk

De kinderen krijgen voor de toetsen van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur samenvattingen mee naar huis om te leren. Voor boekbespreking, werkstuk en spreekbeurt wordt er een blad meegegeven met informatie en tips met daarbij de datum waarop ze dit moeten doen. In groep 8 krijgen de leerlingen verder op vrijdag rekenhuiswerk mee en op woensdag taalhuiswerk

Expressie

Voor muziek gebruiken we de methode Muziek moet je doen.
Tekenen en handvaardigheid wisselen elkaar af.
We proberen met de onderwerpen aan te sluiten waar we in de klas mee bezig zijn met bijv. de wereld oriënterende vakken of het schoolthema.
Aan de school is een cultuurcoach verbonden en dat betekent dat elke groep 10 musicallessen krijgt van een heuse musicaldocente. Aan het eind van de serie volgt een grote eindpresentatie voor ouders.

ICT

In de bovenbouw werken de leerlingen met Blue Bird.
Blue Bird is een elektronische leeromgeving waarbinnen de leerlingen hun gemaakte producten opslaan in een portfolio.
De leerlingen geven elkaar feedback en proberen zo hun product te verbeteren.

www.youtube.com/watch?v=XKQwVWsHqyQ
Daarnaast werken zij op de computer met rekenen en spelling.
Ook gebruiken wij het programma Leskompas, dit kan thuis ook gebruikt worden.
Als school hebben wij ook een ICT protocol, deze kunt u vinden op de website.
In november doen we mee met de week van de mediawijsheid.

Op weg naar het Voortgezet onderwijs in de groepen 7 en 8

In groep 8 staat uw kind voor de keuze, naar welke school voor voortgezet onderwijs hij/zij gaat. Het is verstandig en leuk om al in groep 7 een start te maken met bijvoorbeeld het bezoeken van open dagen.
Daarnaast worden ouders van de groepen 7 en 8 uitgenodigd voor een speciale informatie avond: van basisschool naar voortgezet onderwijs. (Sovon avond)
Begin groep 8 krijgt u een voorlopig schooladvies voor uw kind.
Het voorlopig advies van uitstroom naar het voortgezet onderwijs is o.a. gebaseerd op werkhouding, motivatie en het zelfbeeld van de leerling; daarnaast tellen de Cito resultaten vanaf groep 6 (leerlingvolgsysteem), wordt de NIO toets afgenomen en gebruiken we de uitslag van de IEP Eindtoets.

http://www.testresearch.nl/nio/nioouderbrochure.pdf http://www.toets.nl/voorouders

Schoolreisjes en schoolkamp

De groepen 3 t/m 7 gaan op schoolreis.
Groep 8 gaat op de fiets naar Wijk aan Zee en overnachten daar 2 nachten in een scoutinggebouw.

Afscheid groep 8

Tegen het einde van het schooljaar zijn er veel activiteiten rondom het afscheid van groep 8! Een musical, een eindboek en een blijvende herinnering voor de school hoort daarbij.

 

Contact

Schoolstraat 15
1831 CC Koedijk
072 561 44 96
directiezandloper@ronduitonderwijs.nl


 

onderdeel van:

  • Privacy statement
  • Cookie settings

Powered by Social Schools